Ditulis oleh PENDIDIK |
|
PENGETUA dan guru besar yang cemerlang dalam memimpin barisan warga pendidik di sekolah masing-masing biasanya berjaya membentuk sebuah sekolah berkualiti daripada semua aspek seperti akademik dan kokurikulum, termasuk dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas untuk meningkatkan penghasilan pelajar berilmu.
Berikut
adalah kertas kerja Pengetua SMK Sultan Ahmad Tajuddin, Bandar Baharu,
Kedah, Azizan Khasmis bertajuk Sekolah Berkualiti Melalui Kepimpinan
Instruksional yang turut menyatakan bahawa hasil kajian Institut
Aminuddin Baki (IAB) menunjukkan bahawa sekolah yang cemerlang adalah
hasil daripada pengetua atau guru besar yang berkualiti.
Sekolah
berkualiti ialah sekolah yang mencapai kejayaan melebihi sasaran dalam
semua aspek terutama bidang akademik. Di Malaysia, perbincangan mengenai
topik ini dibuat di satu seminar iaitu Seminar Sekolah Berkesan di IAB
pada 1995. Bagaimanapun sekolah berkualiti menjadi topik perbincangan
kerana ia membabitkan unsur kepuasan pelanggan. Sekolah berkualiti wujud
disebabkan kepimpinannya yang berkualiti iaitu kepimpinan
Instruksional.
Lazimnya sekolah yang mencapai kejayaan melebihi
sasaran memiliki satu set budaya pengurusan dan amalan kepimpinan yang
unggul. Peter Mortimore (1995) menggariskan bahawa sebuah sekolah
berkualiti ditentukan faktor berikut:
Pemimpin
sekolah bertindak secara profesional. •Mempunyai wawasan dan matlamat
dikongsi bersama. •Wujud suasana dan persekitaran menyokong pengajaran
dan pembelajaran. •Sekolah memberi tumpuan lebih terhadap pengajaran dan
pembelajaran. •Guru mengamalkan pengajaran bermatlamat. •Sekolah
mempunyai harapan tinggi terhadap murid. •Mengamalkan sistem pengukuhan
positif. •Mengamalkan pemantauan sistematik. •Memberi hak dan
tanggungjawab setimpal di kalangan murid. •Wujud perkongsian
rumah-sekolah mantap. •Sekolah wujud sebagai sebuah organisasi
pembelajaran mantap.
SUMBER : http://pendidik.com.my/index.php?option=com_content&task=view&id=354
|
BULETIN PENDIDIKAN
Langgan:
Catatan (Atom)